Adéla Malendová

Ve kterém jsi ročníku a kolik je ti let?

Jsem ve druhém ročníku a je mi 21 let.

Jak dlouho se věnuješ módě?

To je zavádějící otázka. Věnovat se módě není totéž co módu vytvářet a vlastně je vůbec zavádějící, zda se věnuji módě. Módě jsem se ve volném čase věnovala i na gymnáziu, ale design oděvu studuji až nyní v Ateliéru Design oděvu na UTB.

Čím je inspirovaná kolekce, kterou předvedeš na FP?

Má kolekce BIG MOTHER je inspirovaná problematikou sledování lidí, konkrétně dílem George Orwella 1984 a heslem „Velký bratr tě sleduje.“ V mém pojetí je Velký bratr žena – matka. Víte, že dokonce i ve Zlíně v jedné ze školek můžou maminky sledovat své děti online? A já se ptám, co může být pro dítě děsivější?

Čím se zabývala tvá předešlá kolekce?

Kolekce předvedená na letošním FP je už mojí třetí kolekcí. První poukazovala na problematiku šetření vody a byla inspirovaná satelitními snímky úbytku aralského jezera. Druhá kolekce byla mým vlastním řešením problematiky inspirace tradicí, folklórem. Má tradice jde ruku v ruce s technologií dnešní doby. Ornament získal mimo jiné i edukativní funkci a na materiál byl vypalován laserem.

Co tě na tvoření návrhů baví nejvíce?

Nejvíce si na navrhování užívám, že mohu zatím zkoušet, pokoušet a chybovat. Proto je dobré tento obor studovat. Navrhovat a šít dnes může každý, kdo si zaplatí kurz. Ale člověk, pro kterého oděv není jen koníčkem, potřebuje daleko více času třeba i na chyby, na které už potom v podnikání zase tolik času není.

Čeho bys v budoucnu ráda dosáhla?

Docela by mě potěšilo, kdyby další generace studentů Designu oděvu nemusela čelit jízlivé otázce, zda se dá módou uživit (a to nemyslím jen navrhování). Proto bych přála nejen sobě, ale i všem ostatním, kteří se snaží své okolí o tomto přesvědčit, aby se jim to podařilo. K tomu je samozřejmě zapotřebí vytvořit potřebná pracovní místa. V Česku i na Slovensku je mnoho skvělých návrhářů, mnoho skvělých eventů na světové úrovni. Už tedy máme třešničku, ale chybí nám dort – textilní průmysl. Ale kdo chce, ten vidí. O design je čím dál větší zájem. Vidíme to například v úspěchu lokálních ponožek, diářů, motýlků a autorských šperků.